sobota, 6 lipca 2019

Chrystus nie zamienił wody w alkohol część 2 - przepicie kompotem i wodą




Przepić się można nawet wodą, opilstwo może być spowodowane dowolnym napojem - nie musi być to alkohol. Tak jak obżarstwo, przejedzenie może być spowodowane zdrowym jedzeniem, tak też przepicie się, opilstwo może być spowodowane zdrową wodą, zdrowym kompotem czy innymi napojami które nie mają alkoholu. Problem nie jest z wodą, kompotem, mlekiem czy innym bezalkoholowym napojem ale problem jest w ilości wypitej wody, kompotu czy innego bezalkoholowego płynu. Tak samo w przypadku przejedzenia, obżarstwa - problem jest z ilością zdrowego jedzenia, a nie z samym zdrowym jedzeniem.

Gdybym wypił na raz np 2 litry wody czy mleka to przekroczyłbym zdrowe Boże granice - byłbym "methuo" z złym znaczeniu czyli przesycony, przepojony, nadmiernie nasycony. Ale gdybym wypił powiedzmy 0.75 litra wody czy mleka na raz - to nie przekroczyłbym zdrowych Bożych granic i byłbym "methuo" w pozytywnym znaczeniu czyli "nasycony, syty, obficie obficie napełniony" ale nie przesycony, nie nadmiernie nasycony. Jest pozytywne "methuo" i negatywne "methuo" - no i "methuo" nie musi być powiązane z alkoholem, może być związane z każdym płynem nawet wodą, niesfermentowanym sokiem, bo nawet wodą można "przepić, przepoić".

1 list do Koryntian 11:21, czy historia wesela w Kanie gdzie był Zbawiciel i zmienił wodę w "oinos" to przykłady przepicie, przepojenia niesfermentowanym płynem, a nie sfermentowanym "oinos" - alkoholem. "Oinos" w grece ma dwa znaczenie - sfermentowany sok gdzie jest alkohol, lub niesfermentowany sok gdzie nie ma alkoholu. Podczas wieczerzy nie używano sfermentowanego soku, również na weselu w Kanie nie było sfermentowanego soku - alkoholu, i Zbawca nie stworzył alkoholu bo by zgrzeszył. Ludzie tam nie byli ani podpici alkoholem, ani nie byli pijani od alkoholu. Tłumaczenia większości tłumaczeń nie są najlepsze w tym temacie. Poniżej pokaże argumenty za tym co piszę.
cytuję : "Zatrucie wodne można rozpoznać we wczesnej fazie. Typowe symptomy to osłabienie, zawroty głowy, nudności, opuchlizna. Osoby, które przedawkowały wodę mogą również zaobserwować u siebie bóle głowy, wymioty, rozkojarzenie, zaburzenia świadomości, a w skrajnych przypadkach może dojść do śpiączki." - https://portal.abczdrowie.pl/naukowcy-alarmuja-picie-zbyt-duzych-ilosci-wody-moze-byc-niebezpieczne
cytuję : "Możliwe jest „przepicie się” wodą. Nerki człowieka są w stanie w ciągu godziny przefiltrować od 500 ml do 1,5 litra płynu. Picie napojów przekraczających te ilości może spowodować przewodnienie organizmu. Częstymi objawami są wtedy nudności, wymioty, problemy ze złapaniem oddechu, obrzęk ciała, zaburzenia świadomości, mimowolne drżenie mięśni a nawet, w skrajnych przypadkach, śpiączka." - http://odzelazianie.org/kilka-ciekawostek-na-temat-wody-o-ktorych-nawet-nie-miales-pojecia/

" Gdy więc się zbieracie, nie jest to spożywanie wieczerzy Pańskiej.
21 Każdy bowiem najpierw je własną wieczerzę i jeden jest głodny, a drugi pijany.
22 Czyż nie macie domów, aby jeść i pić? Albo czy gardzicie kościołem Bożym i zawstydzacie tych, którzy nic nie mają? Co mam wam powiedzieć? Czy mam was pochwalić? Za to was nie chwalę." - 1 list do Koryntian 11:20-22 -- błędne tłumaczenie greckiego "methuo" w 1 Koryntian 11:21 jako np  "pijany" - sugeruje że "oinos" na wieczerzy Pańskiej było alkoholem - było sfermentowanym sokiem, ale tak nie było. Słowo przetłumaczony na "pijany" może oznaczać też : "nasycony do syta, obficie napełniony, napojony do woli, przepełniony, pełny, wypełniony, syty" - bez względu czy wodą, czy innym bezalkoholowym płynem czy może alkoholem. Słowo greckie w samym sobie jest neutralne - po kontekście widać czy chodzi i bycie "nasyconym, obficie napełnionym" np niesfermentowanym sokiem, czy sfermentowanym sokiem - alkoholem. 
Greckiego "methuo" często rzeczywiście oznacza pijaństwo, przepicie alkoholowe, nasycenie, obfite napełnienie alkoholem - ale nie musi być powiązane z alkoholem i tak jest np w przypadku 1 Koryntian 11:21, Jan 2:10 bo tam ludzie byli nasyceni, przepojeni czy obficie nasyceni ale nie alkoholem. Samą np wodą można być nasyconym, przepełnionym, przepitym, obficie napełnionym więc tak samo było w niesfermentowanym - bezalkoholowym "oinos".
Tłumaczenie powinno być np takie : "jeden jest głodny, a drugi nasycony/ przepełniony lub przesycony" - bez alkoholowych sugestii bo alkohol nie był używany na wieczerzy i podejrzewam, że alkohol w ogóle nie był pity przez chrześcijan w tamtym okresie. My w XXI wieku w Polsce - bezbożnej Polsce gdzie alkohol leje się strumieniami na uroczystościach, na weselach myślimy że tak samo musiało być u Żydów, czy w przypadku wesele w Kanie. Prawa jest inna. Słowo "wino" nawet w późniejszych czasach miało podwójne znaczenie - sfermentowany sok lub niesfermentowany sok. 

Nawet historycy rzymscy pisali, że najlepsze wino - "oinos" to, to pozbawione mocy które nie uderza w głowę, czyli to pozbawione alkoholu. Znano różne metody aby zatrzymać fermentację o czym pisałem w pierwszej części. 

Skoro nawet bezbożni historycy rzymscy pisali, że najlepsze wino - "oinos" to, to pozbawione mocy które nie uderza w głowę, czyli to pozbawione alkoholu, to jak można mówić że na weselu w Kanie - wierzący biblijnie pili alkoholowe wino i jak można mówić że doskonale święty - bezgrzeszny Chrystus stworzył wiele litrów alkoholu aby jeszcze dopomóc w pijaństwie. Ci ludzie nie byli "podpici" czy "pijani" jak błędnie oddaje wiele tłumaczeń, ale byli "nasyceni, obficie napełnieni" i możemy być pewni że nie było to sfermentowany sok - alkohol. Gdyby byli podpici alkoholem, pijani to znaczyłoby że i Chrystus stworzył alkoholowe - sfermentowane "oinos" i dopomógł przez to w dalszej libacji. To byłby grzech, a Chrystus nigdy nie zgrzeszył. Rozwiązanie tego jest proste : na tym weselu jak na wielu innych weselach pobożnych ludzi nie pito sfermentowanego "oinos", ale niesfermentowane - więc tłumaczenia tekstu powinny być inne, a nie sugerujące alkohol, nietrzeźwość alkoholową. ________ cytuję : "rabin S. M. Isaac, słynny 19-wieczny rabin i wydawca "The Jewish Messenger", twierdzi : "W czasie świąt, Żydzi nigdy nie używają sfermentowanych napojów w świętych celach, w tym weselach. W swych biesiadach i libacjach, zarówno prywatnych, jak i publicznych, używają soku gronowego i rodzynek jako symbolu błogosławieństwa. Fermentacja jest dla nich zawsze symbolem zepsucia".

Wieczerza Pańska to symbol, przypomnienie zbawczej ofiary Chrystusa, gdzie chleb i sok winogron symbolizują bezgrzeszne, doskonale święte życie Chrystusa które złożył za nasze grzechy. Fermentacja symbolizuje często grzech, zepsucie więc "oinos" na wieczerzy Pańskiej u chrześcijan nie było sfermentowanym napojem - nie miało alkoholu, bo alkohol jest wynikiem fermentacji. 
Święta krew Chrystusa nie może być symbolizowana przez alkoholowy - sfermentowany płyn !!! 
Nasza krew może być symbolizowana przez alkoholowy - sfermentowany płyn bo my mamy grzeszną naturę, nie jesteśmy bezgrzeszni, ale Chrystus nigdy nie zgrzeszył, żył doskonałym życiem pełniąc wolę OJCA więc sfermentowane "oinos" nie było używane przez chrześcijan podczas wieczerzy Pańskiej.
Starotestamentowa "Pascha" wymagała usunięcia z domu wszystkiego co sfermentowane : "Przez siedem dni jeść będziecie przaśniki. Już pierwszego dnia usuniecie kwas z domów waszych, bo każdy, kto od pierwszego do siódmego dnia jeść będzie to, co kwaszone, usunięty będzie z Izraela" - Exodus 12:15 - to o ile bardziej w doskonałym nowym przymierzu podczas wieczerzy Pańskiej nie powinno być nic kwaszonego=sfermentowanego. 

Drogocenna krew Chrystusa symbolizowana przez sfermentowaną rzecz ?? To niemożliwe, więc 1 Koryntian 11:21 nie mówi o pijanych ludziach, bo tam nie było alkoholu. Mówi o egoistach którzy samolubnie zaspokajali swoje potrzeby, a gardzili biednymi braćmi i siostrami którzy nic nie mieli. Powinni się podzielić z tamtymi, bo Kościół bez miłości to nie Kościół i bez miłości bratniej wieczerza to pusty rytuał, który dla Zmartwychwstałego jest obrzydliwością. 

"Wiedząc, że nie tym, co zniszczalne, srebrem lub złotem, zostaliście wykupieni z waszego marnego postępowania przekazanego przez ojców; 19 Lecz drogą krwią Chrystusa jako baranka niewinnego i nieskalanego;" - 1 Piotr 1:18-19 - niesfermentowane "oinos" bardzo dobrze symbolizuje niewinność, nieskalaność Chrystusa, natomiast sfermentowane "oinos" - efekt rozpadu, zniszczenia jest kompletnie niepasujące do wieczerzy Pańskiej. 

                                     Koryntianie na wieczerzy i ludzie na weselu w Kanie nie pili alkoholu

Opowiem autentyczną historię : dawno temu w dzieciństwie poszliśmy z rodzicami i młodszym rodzeństwem na jakąś uroczystość do rodziny. Mój młodszy brat - kilkuletnie dziecko nie miał umiaru w piciu kompotu. Ciągle chciał dolewkę - ciągle chciał więcej i przepił się kompotem !!! 😊😊😊😊 - był ostrzegany przed tym ale nie chciał słuchać więc dostał lekcję w praktyce. Skończyło się na wymiotach. Przepił się kompotem !!! - bezalkoholowym kompotem 😊😊
A egoistyczni Koryntianie podczas wieczerzy Pańskiej przepili się niesfermentowanym - bezalkoholowym "oinos". Oni nie byli pijani, byli nasyceni, przepojeni podczas gdy inni bracia nic nie zjedli i niczego się nie napili. Nie tak działo jedno ciała i rodzina Boża !!! 

Egoistyczni Koryntianie byli przepici, przepojeni czy obficie nasyceni bezalkoholowym napojem - niesfermentowanym "oinos", tak samo jak mój młodszy brat był przepity, przepojony czy obficie nasycony bezalkoholowym napojem - kompotem !!! ..... Egoistyczni Koryntianie byli "methuo" bezalkoholowym "oinos" a mój brat był "methuo" bezalkoholowym kompotem. 😊😊😊  - jednak większość chrześcijan czytając np 1 Koryntian 11:21, czy Jan 2:10 ma błędnie przed oczami alkoholowy "oinos". Nie było tam alkoholowego "oinos". Problem nie był z kompotem, ale z brakiem umiaru - z nadmiarem wypitego kompotu.

Greckie "oinos" jak i np angielskie "wine" miało podwójne znaczenie - w części 1 pisałem o tym - http://mieczducha888.blogspot.com/2016/02/chrystus-nie-zamieni-wody-w-alkohol.html
Ktoś jak szuka furtki w Biblii dla upijania się, picia alkoholu to zawsze sobie nagnie jakiś tekst aby usprawiedliwiać swoją pożądliwość. Tak samo na podstawie Biblii są osoby co mówią że np homoseksualny seks nie jest grzechem. Kto chce usprawiedliwiać np pijaństwo, czy picie alkoholu to będzie się upierał przy swoim i mówił na przykład że Chrystus zamienił wodę w alkoholowe "oinos". Tymczasem skoro tam poszedł to nowożeńcy musieli być pobożnymi Izraelitami, a pobożni Izraelici nie używali sfermentowanego - alkoholowego "oinos" - cytuję jeszcze raz : "rabin S. M. Isaac, słynny 19-wieczny rabin i wydawca "The Jewish Messenger", twierdzi : "W czasie świąt, Żydzi nigdy nie używają sfermentowanych napojów w świętych celach, w tym weselach. W swych biesiadach i libacjach, zarówno prywatnych, jak i publicznych, używają soku gronowego i rodzynek jako symbolu błogosławieństwa. Fermentacja jest dla nich zawsze symbolem zepsucia".
" I przemówił Pan do Aarona tymi słowy: (9) Wina i mocnego napoju nie pijcie ani ty, ani synowie twoi z tobą, gdy będziecie wchodzić do Namiotu Zgromadzenia, abyście nie pomarli. Jest to przepis wieczny dla waszych pokoleń" - 3 Mojżeszowa 10:8-9 - skoro starotestamentowi kapłani nie mogli pić sfermentowanych napojów idąc do służby Bożej, to o ile bardziej my w doskonałym nowym przymierzu jako święte kapłaństwo nie powinniśmy nie tylko się upijać co jest grzechem, ale nie powinniśmy w ogóle pić żadnego alkoholu. Trzeba dawać dobre świadectwo, tak braciom, jak i pozostałym ludziom - bo często tragedia alkoholowa zaczyna się niewinnie od jednej lampki, od jednej butelki piwa a kończy się w niewoli grzechu alkoholowego. Nie bądźmy zgorszeniem i powodem do upadku : "Tak więc czy jecie, czy pijecie, czy cokolwiek innego robicie, wszystko róbcie ku chwale Boga.32 Nie bądźcie zgorszeniem ani dla Żydów, ani dla Greków, ani dla kościoła Bożego;33 Tak jak i ja się wszystkim we wszystkim podobam, nie szukając w tym własnej korzyści, ale korzyści wielu, aby byli zbawieni." - 1 Koryntian 10:31-33

Jesteśmy świątynią Bożą i świętym królewskim kapłaństwem więc nasze zachowanie powinno być wolne cały czas od tego co nie jest dobre, święte. Królowie i kapłani starotestamentowi w czasie swojej służby nie mieli pić alkoholu, a tym bardziej upijać się. Nasza królewska i kapłańska służba jest doskonała - o wiele lepsza niż tamtych, więc nasze postępowanie temu odpowiada ..... "Nie królom, o Lemuelu, nie królom wypada pić wina i nie książętom bawić się mocnym napojem;" - Przysłowia Salomona 31:3

" Proszę więc was, bracia, przez miłosierdzie Boże, abyście składali wasze ciała jako ofiarę żywą, świętą, przyjemną Bogu, to jest wasza rozumna służba.2 A nie dostosowujcie się do tego świata, ale przemieńcie się przez odnowienie waszego umysłu, abyście mogli rozeznać, co jest dobrą, przyjemną i doskonałą wolą Boga." - Rzymian 12:1-2 _____ "Postępujmy uczciwie, jak za dnia, nie w hulankach i pijaństwach, nie w rozwiązłości i rozpustach, nie w sporach ani w zazdrości." - Rzymian 13:13

"I wy sami, jak żywe kamienie, jesteście budowani w duchowy dom, stanowicie święte kapłaństwo, aby składać duchowe ofiary, przyjemne Bogu przez Jezusa Chrystusa [...] Lecz wy jesteście rodem wybranym, królewskim kapłaństwem, narodem świętym, ludem nabytym, abyście rozgłaszali cnoty tego, który was powołał z ciemności do swej cudownej światłości; [...] Postępujcie wśród pogan nienagannie, aby ci, którzy oczerniają was jako złoczyńców, przypatrując się waszym dobrym uczynkom, chwalili Boga w dniu nawiedzenia. " - 1 list Piotra 2 
"Aby żyć resztę czasu w ciele już nie dla ludzkich pożądliwości, lecz dla woli Boga.
3 Wystarczy nam bowiem, że w minionym okresie życia spełnialiśmy zachcianki pogan, żyjąc w rozpuście, pożądliwościach, pijaństwie, biesiadach, pijatykach i niegodziwym bałwochwalstwie.4 Dlatego dziwią się, że nie nurzacie się z nimi w tym samym zalewie rozpusty, i źle o was mówią.5 Zdadzą oni sprawę temu, który gotowy jest sądzić żywych i umarłych." - 1 list Piotra 3
duchowa trzeźwość wymaga również fizycznej trzeźwości ... "Zbliża się zaś koniec wszystkiego. Bądźcie więc trzeźwi i czujni w modlitwie." - 1 Piotr 4:7 ____ "Bądźcie trzeźwi, czuwajcie, bo wasz przeciwnik, diabeł, jak lew ryczący krąży, szukając, kogo by pożreć." - 1 Piotr 5:8

Na weselu w Kanie jeśli w ogóle ludzie byli "podpici" to byli "podpici" - "methuo" ale nie alkoholem - nie byli nietrzeźwi, bo w tym przypadku "methuo" powinno być oddane w tłumaczeniach nie jako jako np "nasyceni, pełni, obficie napojeni". Wyjaśnione powinno być też że "oinos" w tym przypadku to niesfermentowane "oinos". Jeśli byli "methuo" to w sensie : nasycenia, bycia pełnym, obficie napojonym - w przeciwieństwie do np niedostatku, niedosytu, braku - małej ilości itd. Nie było na tym weselu alkoholu - nikt tam nie był pijany.

 "Methuo" jak pisałem samo w sobie nie musi być związane z alkoholem. Można być nasyconym, pełnym czy nawet przepitym wodą --- cytuję : "Zatrucie wodne można rozpoznać we wczesnej fazie. Typowe symptomy to osłabienie, zawroty głowy, nudności, opuchlizna. Osoby, które przedawkowały wodę mogą również zaobserwować u siebie bóle głowy, wymioty, rozkojarzenie, zaburzenia świadomości, a w skrajnych przypadkach może dojść do śpiączki." - https://portal.abczdrowie.pl/naukowcy-alarmuja-picie-zbyt-duzych-ilosci-wody-moze-byc-niebezpieczne

                                                       przykładowe "2 litry mleka"

Gdybym wypił ze 2 litry wody na raz, albo ze dwa litry mleka na raz to na pewno bardzo źle bym się poczuł, możliwe że wymiotowałbym. To byłoby "methuo" - chociaż nie byłoby w tym grama alkoholu. Dominik "methuo" np dwoma litrami mleka - czyli Dominik był w tym przypadku przesycony, nadmiernie napełniony dwoma litrami mleka. Nie byłbym pijany dwoma litrami mleka. "Methuo" nie musi być powiązane z alkoholem, nie musi oznaczać przekroczenia granic czyli przesycenia, nadmiaru. Może oznaczać nasycenie, obfite napełnienie w zdrowych granicach - kontekst dużo mówi Gdybym był "methuo" z powodu wypicia na raz np 2 litrów mleka - to nie oznacza że mleko ma alkohol w sobie i byłem nim pijany 😊😊😊😊

Gdybym wypił na raz np 2 litry wody czy mleka to przekroczyłbym zdrowe Boże granice - byłbym "methuo" z złym znaczeniu czyli przesycony, przepojony, nadmiernie nasycony. Ale gdybym wypił powiedzmy 0.75 litra wody czy mleka na raz - to nie przekroczyłbym zdrowych Bożych granic i byłbym "methuo" w pozytywnym znaczeniu czyli "nasycony, syty, obficie obficie napełniony" ale nie przesycony, nie nadmiernie nasycony. Jest pozytywne "methuo" i negatywne "methuo" - no i "methuo" nie musi być powiązane z alkoholem, może być z każdym płynem nawet wodą, niesfermentowanym sokiem itd.
Gdy się wypije dużo np wody to i przez tą wodę człowiek może być pełny, nasycony lub co gorsze źle się czuć, być rozkojarzonym, mogą pojawić się wymioty jak u mojego brata po kompocie. Nie sugerujmy się tłumaczeniami, ale sięgnijmy w modlitwie do Chrystusa i JEGO prowadzeniu głębiej w tekst. Ludzie gdy nasycili się obficie niesfermentowanym "oinos" to już nie mieli tak wyczulonych na smak zmysłów - to normalne, więc wtedy podawano to gorszej jakości niesfermentowane "oinos". Natomiast Chrystus stworzył doskonałe w smaku, doskonałe w jakości niesfermentowane"oinos" - takiego dobrego jeszcze nikt nie pił z nich, dlatego gospodarz wesela był tak zdziwiony że nie podano go najpierw [nie znał szczegółów pochodzenia tego "oinos" 😊😊😊 ]. Nie przypisujmy Chrystusowi stworzenie alkoholowego - sfermentowanego "oinos" bo ON tego nie zrobił, nie wsparł by grzechu pijaństwa bo sam miałby grzech - a  ON nigdy nie zgrzeszył, więc nie było na tym ani kropli sfermentowanego "oinos".
Również ani kropli "sfermentowanego "oinos" nie było podczas wieczerzy Pańskiej w Koryncie. Tam problemem był egoizm, pogarda dla biednych braci i sióstr, egoistyczna biesiada części ludzi zamiast braterskiej uczty miłości - agapy, gdzie łamane chleba i picie niesfermentowanego "oinos" było symbolem świętej krwi i ciała Chrystusa ofiarowanych na Golgocie. Ten Chrystus tworzy rodzinę ze zbawionych, a w Koryncie podczas tej wieczerzy niektórzy zapomnieli o byciu rodziną Chrystusową. Ani historia z Kany, ani z wieczerzy Koryntian, ani żadne inne fragmenty nie dają zielonego światła do pijaństwa, a wręcz przeciwnie : "Czy nie wiecie, że niesprawiedliwi nie odziedziczą królestwa Bożego? Nie łudźcie się: ani rozpustnicy, ani bałwochwalcy, ani cudzołożnicy, ani zniewieściali, ani mężczyźni współżyjący ze sobą; 10 Ani złodzieje, ani chciwi, ani pijacy, ani złorzeczący, ani zdziercy nie odziedziczą królestwa Bożego11 A takimi niektórzy z was byli. Lecz zostaliście obmyci, lecz zostaliście uświęceni, lecz zostaliście usprawiedliwieni w imię Pana Jezusa i przez Ducha naszego Boga." - 1 Koryntian 6 - Koryntianie byli uwolnieni od pijaństwa, to nie alkohol był problemem na wieczerzy bo nie było go tam, ale egoizm, deficyt miłości braterskiej. 

                                                           abstynencja - dobra, bezpieczna i doskonała droga 

Chrześcijanin powinien dążyć do porzucenia alkoholu, do całkowitej abstynencji bo alkohol to nie jest pomocnik i przyjaciel, ale niszczyciel, destruktor dla pijącego. Kropla drąży skałę, mały ogień powoduje wielkie pożary - więc dobrze unikać alkoholu do czego siły, mocy udziela sam Wszechmogący Zbawiciel - ŚWIĘTY BÓG. Proście a będzie wam dane. Dobrze dawać we wszystkim nienaganny, święty przykład - bo ktoś wierzący może popija piwo, a inny chrześcijanin to widzi - naśladuje to i może upaść w grzech pijaństwa. Dobrze nie dawać powodu do upadku, zgorszenia itd ... Lepiej i bezpieczniej rak dla siebie i innych być abstynentem 

Umiar potrzebny jest w jedzeniu, ale nawet w piciu wody czy soku ... bo przepicie nimi obciąża umysł i ciało, przynosi złe samopoczucie i człowiek w takim stanie nie jest duchowo trzeźwy - Łukasz 21:34 : "Pilnujcie się, aby wasze serca nie były obciążone obżarstwem, pijaństwem i troską o to życie, aby ten dzień was nie zaskoczył." - przepicie o którym pisze Łukasz może być nawet wodą czy kompotem. Bądźmy opanowani, wstrzemięźliwi - owoc ducha ...

powtórzę jeszcze raz : "Methuo" nie musi oznaczać przekroczenia granic czyli przesycenia, nadmiaru. Może oznaczać nasycenie, obfite napełnienie w zdrowych granicach - kontekst biblijny dużo mówi, rozjaśnia.

więcej argumentów, dowodów że Chrystus nie zamienił wody w alkohol - sfermentowane "oinos" jest w 1 części :  "Chrystus nie zamienił wody w alkohol część 1 "http://mieczducha888.blogspot.com/2016/02/chrystus-nie-zamieni-wody-w-alkohol.html

         chwała OJCU oraz BOGU PRAWDZIWEMU JEZUSOWI - Ewangelia Jana 20:28, 1 Jan 5:20, Objawienie 5:13  .... Charis2007@wp.pl ... 06.07.2019 Puławy , Dominik


2 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. Chwała JEZUSOWI i OJCU. Wszelkich JEZUSOWYCH błogosławieństw ku podążaniu wąską drogą pełnienia JEGO woli ... pozdrawiam
      ,

      Usuń