czwartek, 14 marca 2019

Demoniczny ruch "praw zwierząt" część 1 - natchniona Biblia vs kłamstwo ewolucji



diabeł, szatan próbuje niszczyć porządek ustanowiony przez STWÓRCĘ - małżeństwa homoseksualne, bezbożny feminizm, niszczenie rodziny, demoralizacja dzieci przez np tzw "bezstresowe wychowanie" czyli m.in zniesienie dyscypliny, zacieranie Bożych różnic między kobietami i mężczyznami. Różne anty-Boże zachowania, praktyki w wielu kościołach. To tylko jedne z wielu przykładów. W tym wpisie poruszę temat zacierania różnic Bożych, burzenie Bożego porządku między światem ludzi, a światem zwierząt. Różne bezbożne, lub pseudo-chrześcijańskie organizacje, ruchy uczłowieczają zwierzęta, wywyższają ich do rangi niemal ludzkich. Tymczasem STWÓRCA sprawił, że między nami a zwierzętami jest gigantyczna przepaść. Przepaść ta wynika z faktu że jedynie my ludzie jesteśmy stworzeni na obraz, podobieństwo BOŻE. Zwierzęta są dalekie od tego - zwierzęta nie są stworzone na podobieństwo BOŻE więc z racji tego jest między nami ludźmi, a zwierzętami wielka przepaść. One nie są nam równe i STWÓRCA nie dał im tego co nam dał. Wróg człowieka - szatan chce upodlić człowieka, więc stara się ukazać zwierzęta jako naszych np "mniejszych braci" i stara się zatrzeć różnice między nami, a zwierzętami - stąd właśnie różne organizacje, ruchy domagają się "praw zwierząt". Buntownik - szatan chce burzyć Boży porządek, gdzie człowiek jest nad zwierzętami, a one są mu dane w opiekę, ale i ku wykorzystywaniu ku np pracy, na mięso -pokarm, na ubrania i inne rzeczy. Zwierzęta nie są równe nam i BÓG im nie dał równości z nami.
szatan przybiera postać anioła światłości i pseudo-miłośćia, pseudo-dobrocią dla zwierząt próbuje omamić chrześcijan i wielu innych ludzi.

Ostatnio szukając pewnych informacji, znalazłem ciekawy artykuł i wkleję go. Oryginalny tekst jest po angielsku - wkleję tłumaczenie z translatora :

                                    Biblia i ruch wyzwolenia zwierząt
                                    Badanie etycznego traktowania zwierząt

Co wierzy Ruch Wyzwolenia Zwierząt w prawa zwierząt i jak ich przekonania są porównywalne z Biblią? Czy zwierzęta powinny mieć prawa, czy też ludzie powinni posiadać i wykorzystywać zwierzęta jako własność?
Czy ludzie są lepsi od zwierząt? Czy jesteśmy na obraz Boga, więc mamy nad nimi władzę? Czy możemy nosić odzież ze skóry i futra? A co z polowaniami, pułapkami i rolnictwem? Czy powinniśmy jeść mięso, ryby lub drób? Jak grupy takie jak PETA postrzegają Biblię i chrześcijaństwo? Czy chrześcijanie powinni być wegetarianami i wierzyć w prawa zwierząt?
Wprowadzenie: Wiele osób ma wątpliwości i pytania dotyczące właściwego traktowania zwierząt.

Ewolucja uczy, że ludzie wyewoluowali ze zwierząt, a więc są w zasadzie podobni do zwierząt w przyrodzie. To logicznie oznacza, że ​​powinniśmy traktować zwierzęta według podobnych zasad, jak traktujemy ludzi.

Hinduizm i podobne religie, które praktykują bałwochwalstwo i reinkarnację, wierzą, że powinniśmy traktować krowy i inne zwierzęta jako święte.

Ruch na rzecz praw zwierząt lub wyzwolenia zwierząt twierdzi, że zwierzęta mają prawa zasadniczo podobne do praw człowieka.

Celem tego badania jest rozważenie nauczania Biblii na temat właściwego traktowania zwierząt, zwłaszcza w świetle podstawowych przekonań i celów ruchu na rzecz praw zwierząt.
Organizacje i liderzy Wyzwolenia Zwierząt

„Ludzie na rzecz etycznego traktowania zwierząt (PETA), z ponad siedmioma tysiącami członków, jest największą organizacją praw zwierząt na świecie. Założona w 1980 r. PETA zajmuje się ustanawianiem i ochroną praw wszystkich zwierząt” - sieć PETA teren.

    PETA działał jako rzecznik Animal Liberation Front (ALF), międzynarodowej podziemnej organizacji założonej w Anglii. ALF przyjął odpowiedzialność za liczne naloty i włamania w Stanach Zjednoczonych począwszy od 1979 r. Podobno uwalnia zwierzęta wykorzystywane do rozrywki, jedzenia, odzieży lub badań eksperymentalnych. ALF rzekomo wydał także osobiste groźby dla badaczy zwierząt i rzekomo stworzył pożary, zniszczył mienie, zniszczył sprzęt, zasadził fałszywe bomby i skradził kasety wideo z badań. - Clifford Sherry, Animal Rights: A Reference Handbook , p3.

„Książki, Animal Liberation: Nowa etyka dla naszego traktowania zwierząt , autorstwa Petera Singera i The Case for Animal Rights , autorstwa Thomasa Regana, stanowią filozoficzne podstawy współczesnego ruchu na rzecz praw zwierząt” - Sherry, str. Xi, xii.
Podstawowe poglądy ruchu i jego przywódców :

Podobnie jak większość ruchów wyzwoleńczych (wyzwolenie kobiet, wyzwolenie dzieci itp.), Różni przywódcy mogą mieć nieco odmienne poglądy. Określenie fundamentalnych przekonań może nie zawsze być oczywiste, ponieważ ruch publicznie podkreśla poglądy, które mogą wzbudzić sympatię i akceptację, koncentrując się na skrajnych nadużyciach. Ponieważ PETA stała się najbardziej widoczną organizacją praw zwierząt, skupimy się przede wszystkim na jej poglądach.

Podstawowym przekonaniem działaczy na rzecz praw zwierząt jest „natychmiastowe zaprzestanie przez ludzi wykorzystywania zwierząt” - Sherry, s. Xi.

„PETA działa w oparciu o prostą zasadę, że zwierzęta nie są nasze do jedzenia, noszenia, eksperymentowania lub używania do rozrywki” - strona internetowa PETA.

Inne zakłady PETA określają, że sprzeciwiają się noszeniu czegokolwiek ze zwierząt, w tym futer lub skóry. Sprzeciwiają się wszelkim eksperymentom na zwierzętach do celów medycznych lub innych. Sprzeciwiają się wszelkiemu jedzeniu produktów zwierzęcych, w tym nie tylko mięsa, ryb i kurczaków, ale także jaj, mleka i produktów mlecznych. Opowiadają się za całkowitym wegetarianizmem. Sprzeciwiają się wszelkiemu wykorzystywaniu zwierząt w rozrywce, w tym w ogrodach zoologicznych, cyrkach, rodeo i filmach. (Zobacz listę stron internetowych na stronie PETA.) Ale jest znacznie więcej.

Ingrid Newkirk, założycielka PETA, powiedziała: „Wyzwoliciele zwierząt nie oddzielają ludzkiego zwierzęcia, więc nie ma racjonalnej podstawy, by twierdzić, że człowiek ma specjalne prawa. Szczur to świnia, a pies to chłopiec. są wszystkie ssaki ”- przez Sherry, p. XIII.
Alex Pacheco, także założyciel PETA, powiedział: „Uważamy, że zwierzęta mają takie same prawa jak opóźnione ludzkie dziecko” - za pośrednictwem Sherry, s. xiii.

Ekstremiści w ruchu idą jeszcze dalej. Członek ALF Tim Daley mówi, że walka o prawa zwierząt jest jak wojna, więc „musisz wziąć broń, a ludzie zostaną zabici” - Sherry, p. XIV.

Wiele osób uważa, że ​​PETA jest agencją dobrostanu zwierząt, jak humanitarne schronienie, dążące po prostu do ochrony zwierząt przed okrucieństwem lub złym traktowaniem. Ale obrońcy praw zwierząt odrzucają takie poglądy, nazywając je jedynie „ dobrostanem zwierząt ” . „Dobrostan zwierząt” poświęciłby interesy zwierząt, aby osiągnąć uzasadnione „korzyści dla człowieka”. Ale Animal Liberation postrzega zwierzęta jako prawa , których nie można poświęcić bez względu na korzyści dla ludzi - FAQ na stronie internetowej PETA.

Uwaga: W swojej książce Singer przyznaje, że zwierzęta nie mają całkowicie równych praw z ludźmi z powodu różnic w ich naturze - p2. Przyznaje nawet, że termin „prawa” jest po prostu „wygodnym skrótem politycznym” - str. 8. Niemniej jednak wielokrotnie powtarza, że ​​zwierzęta powinny być traktowane według tego samego standardu, który traktowalibyśmy upośledzonego umysłowo dziecka.
Kwestia moralności i etyki - dobra i zła

Ze względów osobistych lub preferencji wielu z nas może zgodzić się z niektórymi poglądami na temat Animal Rights. Możemy sprzeciwić się niektórym ekstremalnym formom wykorzystywania zwierząt. Możemy preferować dietę wegetariańską ze względów zdrowotnych lub innych. Możemy promować dobrostan zwierząt, jako drugorzędny wobec dobrobytu człowieka. Ale nic z tego nie jest tutaj problemem.

Zasadniczą kwestią jest to, że grupy praw zwierząt twierdzą, że wszystkie ich obawy to kwestie moralności i etyki - dobre czy złe . Zanotuj niektóre cytaty ze stron internetowych PETA (podkreślenie dodane):

PETA oznacza People for the Ethical Treatment of Animals. („Etyczne” z definicji odnosi się do „zasad moralności; dotyczących właściwego lub złego postępowania”).
„Z moralnego punktu widzenia działania, które krzywdzą innych, nie są sprawami osobistego wyboru . Morderstwo, wykorzystywanie dzieci i okrucieństwo wobec zwierząt są wszystkie niemoralne ”.
„Chodzi nie o to, czy eksperymenty na zwierzętach mogą być użyteczne dla zwierząt lub ludzi; chodzi o to, że nie mamy moralnego prawa do zadawania niepotrzebnego cierpienia tym, którzy są na naszej łasce”.
„Większość z nas zgodziłaby się z tym, że krzywdzenie psa lub kota jest nieetyczne - nawet niechrześcijańskie ... krzywdzenie jakiejkolwiek żywej istoty, w tym krów, kurcząt, świń i ryb, jest równie niemoralne ”.
„Ludzie bawią się w Boga ze zwierzętami, a etyczni ludzie nie powinni brać w tym udziału”.

„... jedzenie zwierząt, wojna, niewolnictwo, poligamia, ofiary ze zwierząt i inne praktyki, które większość ludzi uważa za niemoralne ...” „... działania, które są z natury niechrześcijańskie ...”

Zatem prawdziwi zwierzęcy wyzwoliciele widzą przeciwne punkty widzenia, nie jako osobisty wybór, ale jako nieetyczne, niemoralne, bawiące się w Boga, niechrześcijańskie i moralnie złe. Porównują takie poglądy z morderstwem, maltretowaniem dzieci, wojną i poligamią. Oto stanowisko, które tutaj analizujemy.

Prawdziwi przywódcy ruchu Animal Rights przyznają, że ich poglądy nie są oparte na Biblii.
Niektórzy zwolennicy twierdzą, że mają autorytet biblijny, ale przywódcy filozoficzni nie wysuwają takich twierdzeń.

Singer i Regan, którzy napisali główne książki broniące praw zwierząt, „opierają swoje stanowiska na współczesnych świeckich powodach i unikają argumentów opartych na religijnych przypuszczeniach” - Sherry, s. 4.
Singer napisał: „Nie wierzę w biblie: żadna książka nie ma monopolu na prawdę” - p. Viii.

Tak więc Wyzwolenie Zwierząt opiera się zasadniczo na ludzkiej mądrości, a nie na religii czy Biblii.
Natomiast wierzący w Biblię odrzucają ludzką mądrość i uznają Biblię za jedyny standard dobra i zła. 2 Tymoteusza 3: 16,17 - Pismo Święte inspirowane przez Boga poucza o sprawiedliwości i zapewnia wszystkie dobre uczynki.
Jeremiasza 10:23 - Droga człowieka nie jest w nim samym.
Przysłów 14:12 - Sposoby, które wydają się właściwe człowiekowi, kończą się śmiercią.
Galacjan 1: 8,9 - Każda doktryna inna niż ewangelia jest przeklęta.
2 Jana 9-11 - Jeśli nie trwamy w doktrynie Chrystusa, nie mamy Boga.

Tak więc Wyzwolenie Zwierząt opiera się na ludzkiej mądrości, a nie na Biblii; ale Biblia mówi, że powinniśmy iść za nią, a nie ludzka mądrość. Nie powinniśmy więc być zaskoczeni, gdy znajdziemy konflikty między Biblią a poglądami na Wyzwolenie Zwierząt. [Kolosan 3:17; 1 Kor. 1: 18-25; Objawienie 22: 18,19; 1 Tymoteusza 1: 3; 2 Tymoteusza 1:13 Mateusza 15: 9,13; Prov. 3: 5,6] 

Część 1. Różnica między ludźmi a zwierzętami

Zamieszanie między mężczyznami a zwierzętami wynika zasadniczo z hipotezy ewolucji. Jeśli ludzie wyewoluowali ze zwierząt i mają zasadniczo podobny charakter, powinniśmy oczekiwać traktowania zwierząt podobnie jak ludzi. Zanotuj niektóre cytaty:
„Wyzwoliciele zwierząt nie oddzielają ludzkiego zwierzęcia, więc nie ma racjonalnej podstawy, by twierdzić, że istota ludzka ma specjalne prawa. Szczur jest świnią, a pies jest chłopcem. Wszyscy oni są ssakami” - Ingrid Newkirk, założycielka PETA, przez Sherry, p. XIII.
Alex Pacheco, także założyciel PETA, powiedział: „Uważamy, że zwierzęta mają takie same prawa jak opóźnione ludzkie dziecko” - za pośrednictwem Sherry, s. xiii.
Książka Singera sprzeciwia się wszelkim wnioskom, że po prostu dlatego, że są ludźmi, ludzie powinni być traktowani lepiej niż zwierzęta. Nazywa to moralnym błędem „gatunkowości” (jak rasizm i seksizm).
„Pomaganie zwierzętom nie jest bardziej lub mniej ważne niż pomaganie ludziom ...” - FAQ PETA.
„Czy pozwoliłbyś na eksperyment, który poświęciłby 10 zwierząt, aby uratować 10 000 ludzi?” Przypuśćmy, że jedynym sposobem uratowania tych 10 000 ludzi było eksperymentowanie na jednej osobie z upośledzeniem umysłowym ... nie ma logicznego powodu, aby odmawiać zwierzętom tych samych praw, które chronią poszczególnych ludzi przed poświęceniem dla wspólnego dobra - FAQ PETA.
Zauważ, że „odpowiadają” niemal każdemu przeciwnemu argumentowi, zakładając, że zwierzęta powinny być traktowane jak ludzie. Tego rodzaju rozumowanie jest wielokrotnie używane przez PETA, Singera i innych. Odmawiają uznania ludzi za zasadniczo odmienne od zwierząt.
Rozważ teraz nauczanie Biblii.

I. Ludzie mają zarządzanie nad zwierzętami.

Jeśli ludzie nie wyewoluowali ze zwierząt, ale zostali stworzeni przez Boga, aby zasadniczo różnić się od zwierząt, to powinniśmy oczekiwać, że zasady traktowania ludzi różnią się od zasad traktowania zwierząt.

A. Mężczyźni i zwierzęta zostali stworzeni przez Boga, Należą do Boga i podlegają Jego Regule.

Mężczyźni i zwierzęta mają wspólne cechy. Po pierwsze, zostaliśmy stworzeni przez Boga.

Pisma święte

Genesis 1: 20,21,24-27 - Bóg stworzył ryby, ptaki, zwierzęta lądowe, płazy i ludzi.
Psalmów 50: 10,11 - Wszystkie zwierzęta, bydło i ptaki należą do Boga, podobnie jak ludzie.
Jeremiasza 27: 5 - Bóg powiedział, że stworzył na nim ziemię, ludzi i zwierzęta.
1 Koryntian 10: 25,26 - Ziemia i wszystko, co wypełnia ziemię, należy do Boga. Wynika z tego, że Bóg ustanawia zasady dotyczące tego, co mieszka na ziemi, w tym jak traktujemy zwierzęta.

Obserwacje

Jeśli zostaliśmy stworzeni przez Boga i należymy do Boga, to tylko Bóg ma prawo wyznaczyć cele naszego istnienia i zasady, według których powinniśmy żyć. Ludzie powinni służyć celom, które dał im Bóg, zwierzęta powinny służyć celom, które dał im Bóg, a rośliny powinny służyć celom, które dał im Bóg.
I tylko Bóg ma prawo zadecydować, jak ludzie powinni traktować zwierzęta. To, czy traktujemy zwierzęta tak, jak robimy ludzi, czy inaczej niż traktujemy ludzi, zależy wyłącznie od Boga. To nie jest kwestia ludzkiego wyboru ani mądrości. To pokazuje, dlaczego temat tworzenia jest tak ważny dla takich badań. (Zobacz jeszcze raz fragmenty we wstępie na temat naszego standardu autorytetu).

B. Bóg dba o zwierzęta i lud.

Pisma święte

Psalmów 36: 6 - Bóg zachowuje człowieka i zwierzę.
Psalmów 104: 14 - On sprawia, że ​​żywność rośnie dla ludzi i bydła.
Mateusza 6: 26-30 - Bóg karmi ptaki i rośliny odzieżowe. Podobnie będzie ubierał i karmił ludzi.
Mateusza 10:29 - Bóg wie, czy nawet wróbel upada na ziemię.

Tak więc Bóg troszczy się o człowieka i zwierzęta, i zapewnia je. Czemu? Ponieważ należą do Niego! Dba o nich z tych samych powodów, dla których człowiek dba i chroni rzeczy, które stworzył i które należą do niego. Właściciel ma kontrolę nad tym, co zrobił i jest właścicielem.

Czy Boża troska i zapewnienie zwierzętom dowodzą, że mają prawa jak mężczyźni? Dba także o rośliny (patrz Mat. 6). Czy rośliny mają prawa? Zamiast porównywać zwierzęta do mężczyzn, dlaczego nie porównać ich do roślin, skoro Bóg troszczy się o rośliny?

Ani mężczyźni, ani zwierzęta, ani rośliny nie mają praw, z wyjątkiem praw nadanych im przez Boga, który je stworzył i posiada. Zobaczymy, że Biblia wyraźnie naucza, że ​​Bóg dał ludziom pewne prawa. Gdzie Biblia mówi, że dał prawa zwierzętom takim, jakie dał ludziom? Gdzie Biblia mówi, że ludzie powinni traktować zwierzęta tak, jak traktują ludzi, a nawet ludzi z upośledzeniem umysłowym?  [Rodzaju 1:30; Psalmy 147: 9]

C. Bóg poleca ludziom właściwą opiekę nad zwierzętami.

Pisma święte

Rodzaju 1: 26-28; 2:15 - Stworzył wszystko i objął człowieka nad zwierzętami i ziemią. W szczególności człowiek miał zająć się roślinami w ogrodzie. [Psalm 8: 4-8]
Księga Powtórzonego Prawa 25: 4 - Wół, który stąpa po zbożu, powinien mieć możliwość jedzenia. Nowy Testament wyjaśnia, że ​​było to jego wynagrodzenie za jego pracę (1 Tym. 5: 17,18). [Izajasza 30:24]
Powtórzonego Prawa 5:14 - Pracujące zwierzęta powinny spoczywać w szabat, tak jak ludzie.
Księga Przysłów 12:10 - Sprawiedliwy uważa życie swojej bestii.
Ew. Łukasza 14: 5 - Kiedy zwierzę jest zagrożone, jego właściciel powinien mu pomóc i chronić.
Psalmów 23: 1-4; (Jana 10: 1-15; Łukasza 15: 3-7) - Prawdopodobnie najlepszym przykładem ludzi opiekujących się zwierzętami byliby pasterze. Oni znali każdą owcę indywidualnie, prowadzili ją do jedzenia i wody, chronili przed wrogami i szukali ich, gdyby zbłądzili. [Psalm 78:52; Izajasza 40:11; Ezek. 34: 11,12]

Czy fakt, że jesteśmy odpowiedzialni za opiekę nad zwierzętami, dowodzi, że mają prawa podobne do naszych? Ponownie jesteśmy odpowiedzialni za dbanie o rośliny i całą ziemię, a także zwierzęta. Czy rośliny mają prawa? Czy powietrze i gleba mają prawa? Jeśli nasza odpowiedzialność za opiekę nad zwierzętami oznacza, że ​​mają oni prawa podobne do praw ludzi, dlaczego nasza odpowiedzialność za opiekę nad roślinami i ziemią nie oznacza, że ​​oni również mają prawa?
Powinniśmy troszczyć się o zwierzęta i rośliny, nie dlatego, że mają prawa, ale dlatego, że mamy obowiązki przed Bogiem . To szafarstwo. Zarówno oni, jak i my należymy do Boga i On nakazuje nam, abyśmy się nimi opiekowali.
Powinniśmy troszczyć się o zwierzęta, nie z powodu natury zwierząt w porównaniu z naturą ludzką, ale z powodu woli Boga, który stworzył i rządzi wszystkim. Jeśli zwierzęta należą do Boga i jesteśmy nad nimi szafarzami, jesteśmy odpowiedzialni za ich używanie i opiekę nad nimi, jakkolwiek Bóg mówi, że powinniśmy. Zasady są ustalane przez wolę Boga, a nie przez ludzką wolę lub mądrość.
Pytanie: Dlaczego Bóg nie daje zwierzętom instrukcji, jak dbać i dbać o ludzi ? Jeśli zwierzęta mają prawa podobne do naszych, to czy nie powinny mieć również obowiązków podobnych do naszych? Czy prawa nie idą w parze z obowiązkami? Wszyscy zgadzają się, że ludzie mają prawa i że ludzie mają co najmniej pewne obowiązki w ogóle, a szczególnie wobec zwierząt. Jeśli zwierzęta mają prawa podobne do praw ludzi, dlaczego nie mają również obowiązków podobnych do tych, jakie mają ludzie? Takie pytania pokazują, że dezorientacja co do natury zwierząt prowadzi do nieporozumień co do sposobu traktowania zwierząt.

II. Ludzie są odmienni od zwierząt i lepsi od nich.

A. ludzie są stworzeni na obraz Boży; Zwierzęta nie są.

Pisma święte

Genesis 1: 26-28
Po tym, jak stworzył wszystkie zwierzęta (w. 21-25), Bóg stworzył człowieka. Człowiek został stworzony na obraz i podobieństwo Boga. Nigdy nie mówi się o zwierzętach. Ta nauka opiera się całkowicie na koncepcji Boga jako Stwórcy i Władcy. Całkowicie przeczy wszelkiemu myśleniu ewolucyjnemu, w tym Wyzwoleniu Zwierząt. [5: 1; Jakuba 3: 9]
Jest to najbardziej podstawowy problem w tym badaniu! Gdyby ludzie zostali stworzeni zasadniczo odmiennie od zwierząt - jeśli bierzemy udział w charakterze Boga w sposób, w jaki zwierzęta tego nie robią - to jest całkowicie uzasadnione, że prawa ludzi i nasze traktowanie ludzi powinny różnić się od praw zwierząt. I wszystkie te argumenty dotyczące wyzwolenia zwierząt są zgodne z traktowaniem zwierząt w leczeniu mężczyzn są fałszywe!
Rdz 9: 2-6
Bóg rozróżnia zabijanie człowieka od zabijania zwierzęcia. Zabicie człowieka jest zasadniczo złe i powinno zostać ukarane, ale nie dotyczy to zabijania zwierzęcia. A powodem tego jest to, że ludzie są na obraz Boga. Zabijanie lub krzywdzenie człowieka ma zasadniczo inny charakter niż zabijanie lub krzywdzenie zwierzęcia, ponieważ natura człowieka zasadniczo różni się od natury zwierząt.

Wnioski : Świadczy to o błędzie przy porównywaniu traktowania zwierząt przez człowieka z leczeniem ludzi innych ras lub płci, w tym dzieci z upośledzeniem umysłowym. Ludzie innych ras lub płci przeciwnej są nadal ludźmi na obraz Boga . Zasługują na pełne traktowanie ludzi. Ale to nie dotyczy zwierząt. Oto, gdzie wszystkie paralele i argumenty dotyczące praw zwierząt załamują się.

Jedyną odpowiedzią na te dowody rzeczników praw zwierząt, o których wiem, jest ośmieszenie lub zaprzeczenie natchnieniu Pisma Świętego. Wielokrotnie twierdzą, że zwierzęta powinny być traktowane podobnie jak ludzie ze względu na podobieństwa między ludźmi i zwierzętami. I próbują odpowiedzieć na pozorne różnice między ludźmi i zwierzętami - z wyjątkiem tych opartych na nauczaniu Biblii, że ludzie zostali stworzeni na obraz Boży i wszystkie wynikające z tego konsekwencje.

Podstawowym błędem praw zwierząt jest to, że nie uznaje on, że człowiek ma zasadniczo odmienny charakter od zwierząt, ponieważ ludzie są na obraz Boga, ale zwierzęta nie są! Wszystkie inne argumenty, które przedstawimy, odnoszą się do tego. Ale gdy przyjrzymy się innym dowodom, będziemy wielokrotnie wzmacniać siłę tej prawdy.


B. ludzie mają inteligencję nieporównywalnie większą niż zwierzęta.

Pisma święte Job 35: 10,11 - Wiemy więcej niż zwierzęta i jesteśmy mądrzejsi od ptaków, ponieważ Bóg nas stworzył. Psalmów 32: 9 - Konie i muły nie rozumieją. Są tak głupi, że aby być użytecznymi, muszą być kontrolowani przez kawałek i uzdę.

Psalmy 73:22 - Biblia używa zachowania brutalnych zwierząt, aby zilustrować głupotę i ignorancję.

Ozeasza 7:11 - Aby wyrazić ostateczną bezsensowną ignorancję, Bóg porównuje Efraima do głupiej gołębicy.

Wnioski : Bóg używa zwierząt jako przykładów głupoty. Nie oznacza to, że zwierzęta w ogóle nie mają inteligencji. Czasami zadziwiają nas swoim zrozumieniem. Ale kiedy ludzie używają dobrego zmysłu, jaki dał im Bóg, zwierzęta nie mogą się porównywać.

Obrońcy praw zwierząt próbują odłożyć na bok te dowody, twierdząc, że niektóre zwierzęta mogą być bardziej inteligentne niż ludzkie dziecko z upośledzeniem umysłowym. Ale upośledzenia umysłowe są wynikiem jakiejś awarii lub choroby; nie są nierozerwalnie związane z naturą ludzi. Jest jednak nieodłącznym elementem natury wszystkich ludzi, niezależnie od ich zdolności umysłowych, posiadanie przez Boskie stworzenie natury ludzkiej, która jest na obraz Boga. I dlatego ludzie, z wyjątkiem przypadków choroby lub zniekształcenia, posiadają rodzaj inteligencji, której zwierzęta po prostu nie mogą osiągnąć.
Zobaczymy, że Bóg stworzył nas z inteligencją zasadniczo różną od inteligencji zwierząt, ale pod wieloma względami podobną do Jego własnej inteligencji (choć w mniejszym stopniu), ponieważ ma dla nas wyższy cel niż dla zwierząt. I ten cel wymaga, abyśmy potrafili rozumować i komunikować się na poziomie znacznie większym niż zwierzęta.
[Daniel 4:16; 5:21; Przysłów 26:11; 2 Piotra 2:22; Num. 27:17; 1 Królów 22:17; Matt. 9:36]

C. ludzie są odpowiedzialni przed Bogiem za dokonywanie wyborów moralnych na temat dobra i zła.

Ludzie są moralnie odpowiedzialni i będą sądzeni przez Boga za swoje życie.

Księga Rodzaju 2: 16,17 [1 Koryntian 15:21] - Bóg dał instrukcje człowiekowi (nie zwierzętom) o jedzeniu drzew w ogrodzie. Nieposłuszeństwo człowieka przyniosło śmierć światu. Jakie zwierzę otrzymało taki wybór lub czy mogło zrozumieć taki wybór, czy też mogłoby przynieść takie konsekwencje dla siebie lub dla świata, dokonując złego wyboru? [3: 1-7]
Kaznodziei 12: 13,14 - Cały obowiązek człowieka polega na strachu przed Bogiem i przestrzeganiu Jego przykazań, ponieważ Bóg będzie osądzał każdą pracę, dobrą lub złą. Człowiek jest zdolny do zrozumienia i przestrzegania poleceń Boga. Taki jest cel naszej egzystencji i zostaniemy odpowiednio osądzeni.
Dzieje Apostolskie 17: 30,31 - Bóg nakazuje wszystkim ludziom pokutować, ponieważ wyznaczył dzień, aby ich osądzić. Pokuta jest wyborem. Można nakazać człowiekowi dokonanie takiego wyboru i zostanie za to osądzony.
List do Hebrajczyków 9:27 - Człowiek jest raz powołany, aby umrzeć, a potem sąd. Gdzie Biblia mówi, że zwierzęta będą sądzone za swoje życie?
[Mt 12:36; 25: 31-46; 2 Kor. 5:10; Jozue 24:15; List do Hebrajczyków 11:25; 1 Królów 18:21; Psalm 119: 30]

Zwierzęta nie są moralnie odpowiedzialne. Ludzie, którzy poniżają siebie, by praktykować zło, porównuje się do zwierząt.

Mateusza 7: 6 - Psy i świnie są używane jako przykłady tych, którzy nie mają poczucia wartości duchowych. [Phil. 3: 2; 2 Królów 8: 12,13]
Księga Przysłów 26: 3 - Kiedy ludzie zachowują się głupio jak zwierzęta, zasługują na karę.
Mateusza 23:33; 12:34 - Mężczyźni, którzy mówią i praktykują zło, porównani są do lęgów węży. [Mt 3: 7]
Dz 20: 29,30 - Fałszywi nauczyciele są porównywani do wilków, które niszczą stado owiec. [Matt. 7:15; 10:16; 1 Piotra 5: 8]
Tytusa 1: 12,13 - Mężczyzn, którzy są leniwymi kłamcami, porównuje się do złych zwierząt. Bestie często robią rzeczy, które byłyby złe, gdyby ludzie to robili; ale zwierzęta nie będą sądzone za swoje postępowanie, ponieważ nie są moralnie odpowiedzialne.

[Juda 10; 2 Piotra 2:12]

Wnioski

Niewiarygodne jest to, że ludzie czasami wykorzystują zachowanie zwierząt do usprawiedliwiania ludzkiego postępowania, tak jakby zwierzęta były standardem dobra i zła! (Jedna aktorka usprawiedliwiała kobiecość Billa Clintona, mówiąc, że tak działają goryle!) Kiedyś porównywanie ludzi do „brutalnych bestii” było obelgą w opisywaniu obrzydliwych, niecywilizowanych zachowań, i tak Biblia wciąż je widzi. W naszym zboczonym społeczeństwie ludzie wykorzystują zachowania bestii do obrony swojego zła!
Ludzie z natury są na obraz Boga, a więc ponad zwierzętami. Ale kiedy ludzie psują się, zachowują się jak zwierzęta. Zwierzęta nie mogą sobie pomóc; nie są odpowiedzialni moralnie. Ale mężczyźni są odpowiedzialni; więc kiedy zachowują się jak zwierzęta, zasługują na karę. I wyraźnie zachowanie zwierząt nie stanowi standardu dobrego postępowania dla ludzi!
Oto dowód, że prawa i obowiązki idą w parze. Bóg udziela ludziom praw, ponieważ uczynił nas zdolnymi do wykonywania osądu moralnego i przyjmowania moralnych obowiązków. W szczególności mamy prawo lub wolność do wyboru, czynić dobro, czy czynić zło, ale będziemy odpowiedzialni za wybór. Zwierzęta nie mają tych obowiązków, dlatego nie mają praw i nie będą oceniane za swoje wybory. Dopóki zwierzęta nie będą w stanie zaakceptować ludzkiej odpowiedzialności, głupotą jest mówić o nich jako o prawach człowieka!
I dlaczego to wszystko jest prawdą? Ponieważ ludzie są na obraz Boga, mają moralną zdolność odróżniania dobra od zła. Zwierzęta nie mają takiej zdolności, ponieważ nie są na obrazie Boga.
[Psalm 22:16; Objawienie 22:15; Inne fragmenty mówią o niektórych zwierzętach (gołębie, owce itp.) Jako nieszkodliwe. Ale nie mają wyboru; ludzie mają wybór. Niektórzy mogą twierdzić, że dzieci z upośledzeniem umysłowym nie są odpowiedzialne ani nie są w stanie dokonywać wyborów moralnych. Ale znowu jest to perwersja natury. Nieodłączną naturą ludzi jest bycie na obrazie Boga, aby stali się odpowiedzialni, gdy rozwiną zdolność odróżniania dobra od zła. Więc ludzie różnią się zasadniczo od zwierząt.]

D. Bóg wymaga, aby ludzie, a nie zwierzęta, byli nauczani Jego praw.

Ponieważ człowiek jest na obrazie Boga, jest moralnie odpowiedzialny i zdolny do zrozumienia pisemnych poleceń, Bóg wymaga, aby wszyscy ludzie byli nauczani Jego praw. Napisał je w Biblii, aby mężczyźni mogli się uczyć. Nie dotyczy to zwierząt.

Pisma święte

Nehemiasza 8: 1-3 (por. Ww. 4-8) - Ezdrasz i inni czytają prawo Boże i wyjaśniają je, aby ludzie mogli zrozumieć. Nauczyli wszystkich, którzy potrafili słyszeć ze zrozumieniem (vv 2,3). Ale dotyczyło to tylko ludzi, mężczyzn i kobiet - vv 1,2,3,7.
Łukasza 20: 1; Jana 8: 2 - Jezus nauczał ludzi .
Dz 11:26 - Kościół zebrał się i nauczał wiele osób, a nie zwierząt.
Kolosan 1:28 - Celem Pawła było głosić o Chrystusie, ostrzegając każdego człowieka i ucząc każdego człowieka, aby przedstawił każdego człowieka doskonałego w Chrystusie Jezusie.
2 Tymoteusza 3: 16,17 - Pismo Święte jest korzystne dla nauczania i pouczania, aby wyposażyć męża Bożego w każde dobre dzieło.

Wnioski

Zwierzęta mogą spełnić wolę Bożą dla nich za pomocą prawa naturalnego lub wrodzonych instynktów. Ale w tym sensie rośliny, skały i jeziora również spełniają wolę Bożą, ale czy powinny mieć prawa? Człowiek jest jedynym stworzeniem, któremu Bóg napisał księgę instrukcji. Czemu? Ponieważ tylko ludzie są na obraz Boga. Tylko ludzie mają inteligencję, aby zrozumieć prawo Boże, i tylko ludzie są moralnie odpowiedzialni, by go przestrzegać.
To obala wszystkie argumenty, które są wykorzystywane przez Animal Liberation, aby twierdzić, że zwierzęta powinny być traktowane podobnie jak ludzie, ponieważ mają one podobny charakter do ludzi. Biblia pokazuje w wielu fragmentach, że ludzie z natury różnią się od zwierząt, więc oczywiście zasady ich traktowania różnią się od zasad traktowania zwierząt.
[Psalm 94:12; 2 Chron. 17: 9; Ezek. 44:23; Izajasz 2: 3; 1 Królów 8:36; Deut. 4:10; Dz 4: 2; 5:25; 18:25; 1 Tymoteusza 2: 4]

E. ludzie mają wieczne duchy i wieczne przeznaczenie; Zwierzęta nie.

Punkt E - nie wkleiłem, bo uważam że wnioski w nim są błędne. Mam inne zdanie na temat "ducha", "duszy". Nie wierzę w życie po śmierci, ale w życie po zmartwychwstaniu. Nie wierzę w tzw nieśmiertelną duszę, czy istnienie świadomości po śmierci. To złożony temat, obszerny temat - jedyną nadzieją dla zmarłych jest zmartwychwstanie w Chrystusie, bo tylko w NIM jest obietnica wieczności - "śmierć - nie będzie cie tak jak nie było " - http://mieczducha888.blogspot.com/2015/07/smierc-nie-bedzie-cie-tak-jak-nie-byo.html  , 
rozważając temat od Księgi Rodzaju po Objawienie Jana - osobiście nie wierzę w nieśmiertelną duszę, nieśmiertelność będzie dana przy zmartwychwstaniu - http://mieczducha888.blogspot.com/2015/12/o-szesciolatku-ktory-oszuka-miliony.html   , 

F. ludzie mają o wiele większą wartość dla Boga niż zwierzęta.

Ponieważ Bóg stworzył ludzi na swój obraz, jesteśmy dla Niego ważniejsi i cenniejsi niż jakiekolwiek zwierzęta. To nie jest ludzki wynalazek ani wybór; jest to dekret Stwórcy.

Pisma święte

Mateusza 6:26 - Bóg karmi ptaki, ale ludzi mówi: „Czy nie jesteście bardziej wartościowi niż oni?”
Ew. Mateusza 10: 29-31 - Bóg troszczy się o wróble, nawet jeśli mają stosunkowo małą wartość. Jednak jeden człowiek ma większą wartość niż wiele wróbli.
Mateusza 15:26 - Jezus powiedział, że nie jest dobrze rzucać psom chleb dla dzieci. Dlaczego nie? Jeśli zwierzęta mają podobne prawa do ludzi, dlaczego nie mają podobnego prawa do karmienia? Jezus powiedział, że zwierzęta nie są tak cenne jak ludzie, co powinno znaleźć odzwierciedlenie w sposobie dystrybucji żywności.
Mateusza 12: 11,12 - Jezus powiedział, że jeśli owca wpadnie do dołu, jego właściciel wyniesie go. „O ileż więcej wart jest człowiek niż owca?” Powinniśmy troszczyć się o zwierzęta, które należą do nas. Ale zarówno Bóg, jak i człowiek powinni traktować ludzi o wiele lepiej niż zwierzęta.

Wnioski

Widzieliśmy, że działacze na rzecz praw zwierząt często twierdzą, że różne sposoby leczenia zwierząt są złe, ponieważ niewłaściwe byłoby traktowanie ludzi w ten sposób. Natomiast Bóg mówi, że człowiek ma znacznie większą wartość niż zwierzęta iz tego powodu człowiek zasługuje na znacznie lepsze traktowanie niż zwierzęta.
Kiedy ludzie utożsamiają zwierzęta z mężczyznami, mogą myśleć, że zwiększają znaczenie zwierząt, ale zamiast tego degradują wartość człowieka. Zwierzęta mogą być niesamowicie okrutne, brutalne i okrutne - po prostu oglądaj pokazy przyrody w telewizji! Jeśli ludzie będą przekonani, że nie są lepsi od zwierząt, wkrótce będą traktować się jak zwierzęta! Kiedy uczymy się naszej prawdziwej natury, stworzonej na obraz Boży i odpowiedzialnej za służbę dla Niego, zaczynamy rozumieć naszą prawdziwą wartość przed Bogiem i naszą odpowiedzialność za właściwe traktowanie innych.
[1 Samuela 24:14; Hioba 30: 1,29; Psalmy 22:16]

G. ludzie mają dominację nad zwierzętami od stworzenia.

Pisma święte

Księga Rodzaju 1: 26-28 - Ponieważ człowiek jest na obrazie Boga, człowiek panuje nad wszystkimi zwierzętami i nad całą ziemią. Obejmuje to prawo do podbicia ziemi - do kontrolowania jej dla celów człowieka.
Rdz 9: 2-6 - Ponieważ człowiek jest na obrazie Boga, nikt nie ma prawa mordować człowieka. Ale człowiek ma prawo zabijać zwierzęta na żywność. „Zostały podane do twojej ręki” (v2). Zauważmy ponownie, że fakt, że człowiek jest na obrazie Boga, a zwierzęta nie są podstawą faktu, że ludzie muszą być traktowani inaczej niż zwierzęta, nawet jeśli chodzi o powodowanie bólu i śmierci. [Lew. 24: 18,21]
Psalm 8: 4-7 - Człowiek jest ukoronowany chwałą i honorem, umieszczony nieco poniżej aniołów. Panuje nad wszystkimi zwierzętami. Wszystkie rzeczy są pod stopami człowieka. Człowiek ma prawo kontrolować zwierzęta. Czemu? Ze względu na położenie, w jakim Bóg umieścił człowieka od stworzenia.
Psalmów 32: 9 - Panowanie człowieka nad zwierzętami obejmuje prawo do zaprzęgnięcia ich w boki i uzdę. Człowiek ma prawo do wykorzystywania i kontrolowania zwierząt dla dobra człowieka.
Jakuba 3: 3,7 - Ponownie wkładamy kawałki do paszczy konia, aby nas słuchały. Oswajamy każdą bestię. Człowiek jest pod kontrolą. Zwierzęta powinny nas słuchać. Czemu? Ponieważ człowiek jest na podobieństwo Boga - v9.
Wszystko to jest prawdą dzięki stworzeniu i pozycji, jaką Bóg dał człowiekowi od początku, ponieważ człowiek został stworzony na obraz Boży.

Wnioski

Zauważ, że Bóg mówi, że człowiek ma władzę nad zwierzętami. Czy Biblia mówi, że zwierzęta panują nad mężczyznami? Jeśli nie, to w jaki sposób ktoś może zgodnie z prawdą twierdzić, że zwierzęta mają prawa jak mężczyźni lub że powinny być traktowane według tych samych zasad, które mężczyźni powinni traktować? Oto jedno z praw, których zwierzęta zdecydowanie nie mają: mamy prawo je kontrolować, ale nie mają prawa nas kontrolować! Z tej różnicy wynikają wszystkie inne różnice w sposobie traktowania innych ludzi w porównaniu ze zwierzętami.
Nic z tego nie usprawiedliwia krzywdzenia zwierząt po prostu z okrutnych lub okrutnych kaprysów. Wcześniej dowiedzieliśmy się, że zwierzęta należą do Boga, więc musimy ich używać, jak mówi. Ale Bóg mówi, że dał nam panowanie nad zwierzętami, abyśmy mogli je wykorzystać do zaspokojenia naszych potrzeb. Obejmuje to prawo do kontrolowania ich, zmuszania ich do posłuszeństwa, oswajania ich i spożywania ich na jedzenie.
Porównywanie wykorzystania zwierząt przez człowieka do niewolnictwa ludzi polega na zboczeniu Bożego porządku. Inni ludzie są naszymi równymi, ale zwierzęta są poniżej nas pod względem autorytetu, wartości, inteligencji, natury duchowej i odpowiedzialności moralnej. Przede wszystkim jesteśmy na obrazie Boga i oni nie są, dlatego też mamy nad nimi kontrolę, aby korzystać z nich dla naszej korzyści, tak jak używamy roślin i całej ziemi.
Wynika z tego, że dążenie do „wyzwolenia” zwierząt od ludzi jest buntem przeciwko Bogu. Sam Bóg umieścił zwierzęta pod naszym panowaniem. Ruch Wyzwolenia Zwierząt stoi w otwartej sprzeczności z Bożym porządkiem w stworzeniu!
[Prov. 26: 3; Łukasza 10:19; 1 Sam. 16:11; Gen. 4: 2]

H. Jezus umarł, aby ocalić ludzi, a nie zwierzęta.

Jest to ostateczny dowód na to, że zwierzęta nie mają równego charakteru ani wartości dla mężczyzn.

Pisma święte

Izajasz 53: 5,8 - Jezus poniósł naszą karę. Został dotknięty „za występki mojego ludu ”.
Rzymian 5: 12,18,19 - Przez grzech jednego człowieka (Adama) grzech i potępienie przyszły na wszystkich ludzi . Tak więc dzięki prawemu czynowi jednego Człowieka (Jezusa) wszystkim ludziom nadano darmowy dar usprawiedliwienia.
1 Tymoteusza 2: 4-6 - Bóg chce, aby wszyscy ludzie zostali zbawieni. Jezus jest naszym okupem, który przyszedł jako człowiek (nie zwierzę), aby mógł służyć jako pośrednik między Bogiem a człowiekiem (nie między Bogiem a zwierzętami).
Tytusa 2: 11,12 - Łaska Boża, która przynosi zbawienie, ukazała się wszystkim ludziom, a nie zwierzętom.
List do Hebrajczyków 2: 14-17 - Aby uwolnić nas od mocy grzechu i szatana, Jezus musiał być podobny do nas we wszystkich rzeczach - musiał przyjść na ziemię w naszej formie. Został stworzony jak my, aby mógł przebłagać za grzechy ludu - w. 17.
Zauważ, że nie przyszedł, aby pomóc aniołom (v16), więc nie przyjął postaci anioła. Wynika z tego, że powodem, dla którego nie przyjął postaci zwierzęcia, jest to, że nie przyszedł ratować zwierząt! Przyjął postać osoby, ponieważ przyszedł, aby ocalić ludzi.
[Rzymian 5: 6-9; Tytus 3: 3-7; 1 Kor. 1: 23,24; Rzym. 6: 5-7; Gal. 1:28; Filipian 2: 5-8; Hebrajczyków 2: 14-17; Objawienie 5: 9]

Wnioski

Jana 1:12 - Ci, którzy wierzą w Jezusa, mają prawo stać się dziećmi Bożymi. Czy zwierzęta mają prawo być zbawionym przez krew Jezusa i stać się dziećmi Bożymi? Czy zwierzęta powinny być nauczane ewangelii Chrystusa, aby mogły w to uwierzyć, pokutować z grzechów, wyznać Chrystusa i zostać ochrzczone za odpuszczenie grzechów? Jeśli zwierzęta nie mają prawa do posłuszeństwa ewangelii i zbawienia przez krew Jezusa, nikt nie może zgodnie z prawdą twierdzić, że zwierzęta mają prawa podobne do praw ludzi! I jeszcze raz zauważmy, że sam Bóg tutaj traktuje ludzi inaczej niż zwierzęta, ponieważ mamy inną naturę niż zwierzęta.

Tutaj ponownie widzimy fundamentalny dowód, że zwierzęta nie mają praw podobnych do praw ludzi i nie powinny być traktowane na tych samych zasadach, co ludzie. A ten dowód opiera się na fundamentalnych różnicach, które Bóg ustanowił między ludźmi i zwierzętami. Każda osoba ma wiecznego ducha, ponieważ jesteśmy stworzeni na obraz Boga. Mamy inteligencję, aby zrozumieć wolę Bożą i być odpowiedzialnym za życie zgodne z Jego standardem dobra i zła. W rezultacie jesteśmy tak ważni, że Bóg posłał swego jedynego Syna, aby umarł, aby ofiarować nam przebaczenie naszych grzechów, abyśmy mogli otrzymać życie wieczne na sądzie. Wszystko to odróżnia nas od zwierząt.

Wniosek do części I

Tylko Bóg z natury ma prawa.

Jako Stwórca i Władca Wszechświata jest odpowiedzialny. Ludzie mają prawa, nie dlatego, że je zasłużyliśmy, albo z natury zasługujemy na nie, ale dlatego, że Bóg Stwórca postanowił dać je nam! Nie mielibyśmy żadnych praw, z wyjątkiem Jego dekretu. Rzeczywiście, „jesteśmy obdarzeni przez naszego Stwórcę pewnymi niezbywalnymi prawami”. Gdzie Biblia mówi, że Bóg dał prawa zwierzętom?
Ponieważ Bóg jest Stwórcą, tylko On ma moc określenia, w jaki sposób powinniśmy traktować inne aspekty Jego stworzenia. I żaden człowiek nie ma prawa zaprzeczać Jego dekretom.

Bóg dał nam moc używania wszystkiego na ziemi dla naszej korzyści zgodnie z Jego wolą.

Powietrze, słońce, woda, gleba, rośliny i zwierzęta mają wielką wartość dla człowieka, ponieważ są przydatne do zaspokojenia naszych potrzeb.
Zgodnie z Bożym nakazem ludzie chronią wiele zwierząt, hodują, karmią i zapewniają im, ponieważ są one dla nas cenne za jedzenie, ubranie itp. Jeśli człowiek nie ma prawa do posiadania lub używania zwierząt, to zwierzęta byłyby mniej wartość dla nas niż rośliny, które możemy zbierać i jeść, i mniej wartościowa niż działka, na której możemy zbudować dom lub uprawiać żywność.
Rezultatem ruchu na rzecz praw zwierząt byłoby uczynienie wszystkich zwierząt szkodnikami, takimi jak szczury, muchy, komary, karaluchy i inne szkodniki. Ziemia byłaby opanowana przez zwierzęta, które nie przyjmowałyby żadnej odpowiedzialności i nie służyłyby użytecznemu celowi. Rozmnażaliby się bez ograniczeń, rywalizowali z nami o jedzenie, wtargnęli na naszą własność i zagrozili naszym źródłom utrzymania, ale nie mieliby żadnej wartości dla nas. Nie mogliśmy ich wykorzystać w żaden sposób dla naszego dobra, a nawet nie moglibyśmy ich zabić, chyba że zagrozilibyśmy naszemu życiu. Rezultat sprawi, że każde zwierzę stanie się dla nas bezwartościowe, a w najgorszym - wrogiem. Nie zwiększa to wartości zwierząt; degraduje ich i wypacza dla nich Boży cel. [Izajasz 66: 3]
_________

"Ota Benga - upadek teorii ewolucji. 98 % szympansa kolejny mit ewolucyjny obalony część 2 " - http://mieczducha888.blogspot.com/2018/08/ota-benga-upadek-teorii-ewolucji-98.html
          chwała OJCU oraz BOGU PRAWDZIWEMU JEZUSOWI - Ewangelia Jana 20:28, 1 Jan 5:20, Objawienie 5:13  .... Charis2007@wp.pl ... 14.03.2019 Puławy , Dominik


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz